Formy i Metody pracy

Metoda W.Sherborn'e      Metoda P.Dennisona      Metoda Knill'a

 

Stosowane metody i formy pracy w grupach integracyjnych nie odbiegają od tych, które wykorzystywane są w pracy z dziećmi zdrowymi. Naczelną zasadą jest organizowanie wielostronnego działania poprzez samodzielne doświadczenie, poszukiwanie, zadania stawiane dzieciom do wykonania, ćwiczenia pobudzające i utrwalające wcześniej nabyte umiejętności.

 

Terapia psychologiczna
Opieka psychologiczna w przedszkolu polega na stymulowaniu rozwoju psychicznego dzieci poprzez indywidualne ćwiczenia funkcji poznawczych i percepcyjnych oraz udzielaniu pomocy w pokonywaniu trudności interpersonalnych i problemów emocjonalnych. Psycholog współpracuje z pedagogiem specjalnym, logopedą, nauczycielami i rodzicami w tworzeniu indywidualnych programów usprawniających oraz przygotowujących do podjęcia nauki szkolnej.

 

Terapia pedagogiczna (reedukacja)
Praca terapeuty - reedukatora, wspierająca dziecko w rozwoju, uwzględnia dostosowanie jej do właściwości i potrzeb każdego dziecka oraz zakłada, że nie można z góry ustalić przebiegu tej pracy. W trakcie zajęć stymulujących zaburzenia lub opóźnienia sfery rozwoju dziecka praca ta wymaga ciągłej aktualizacji doboru ćwiczeń, metod pracy, dostosowując jednocześnie czas trwania poszczególnych zajęć i etapów pracy do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka.

 

Terapia logopedyczna
Dąży do prawidłowego kształtowania i rozwoju mowy. Prowadzona jest dwutorowo - nad nadawaniem i odbieraniem informacji przez uczniów. Obejmuje ćwiczenia ortofoniczne i artykulacyjne. Postępowanie logopedyczne uwzględnia całościowo rozwój dziecka i oddziaływanie na wszystkie funkcje, które łączą się z mową. Zasady postępowania logopedycznego zbliżone są do praw spontanicznego rozwoju mowy. Same zajęcia zawierają różnorodne i ciekawe dla dziecka formy uwzględniające czynniki: relaksacyjne, odprężające i mobilizujące dziecko do dalszych wysiłków.

 

Rehabilitacja
Prowadzona jest indywidualnie lub grupowo z dziećmi mającymi wady postawy, wady narządu ruchu . Ćwiczenia dobierane są w zależności od rodzaju wady i mają na celu jej korygowanie. Oddziaływują na wzrost siły i napięcia mięśniowego, koordynują ruch, a także stymulują układ krążeniowy i oddechowy. 

 

Metody pracy na zajęciach grupowych
Zajęcia z całą grupą dzieci prowadzone są codziennie, a ich ilość i czas trwania uzależniony jest od grupy wiekowej i możliwości dzieci. Dominującą formą pracy jest zabawa - wynikająca z natury potrzeby samorzutnego i samodzielnego działania. Ma ona szczególne znaczenie w integracji. Zabawa, to naturalny sposób zaprzyjaźniania się dzieci. Poprzez zabawę dzieci odreagowują minione przykrości, złe doświadczenia. Zabawa znosi bariery i uprzedzenia, w zabawie dziecko może być kim chce i takim jakim chce. Te ogromne wartości terapeutyczne zabawy wykorzystujemy więc jak najczęściej szczególnie w pracy z dziećmi trudnymi.

 

W pracy grupowej najczęściej wykorzystywanymi przez nas metodami są:

  • Metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborn'e - prowadzi do zwiększenia świadomości własnego ciała, własnej tożsamości i relacji przestrzennych. Pozwala to na normalną, celową aktywność dziecka. Podstawowe założenia tej metody to rozwijanie somatognozji, świadomości przestrzeni i działania w niej oraz dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi, nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu. Ćwiczenia, ich przebieg i czas są na bieżąco modyfikowane, w zależności od potrzeb podopiecznych.
  • Metoda Dobrego Startu (Bon Depart). Założeniem Metody Dobrego Startu (MDS) jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami. Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania.
  • Kinezjologia Edukacyjna. P. Dennison opracował szybkie, proste, zależne od zadania ruchy, które przynoszą korzyść każdemu uczącemu się. Ruchy te  aktywizują połączenia nerwowe w całym ciele, tworząc z niego instrument uczenia się.
  • Muzykoterapia i relaksacja. Celem programu jest dostarczenie radości i przyjemności podczas kontaktu z muzyką, kształcenie wrażliwości i wyobraźni muzycznej, ułatwianie ekspresji ruchowej dzieci, wyładowanie nagromadzonej energii, rozwijanie swobodnej aktywności. Szczególną uwagę zwraca się tu na odpowiednią pozycję ciała, wyciszenie wewnętrzne, ograniczenie działania bodźców z zewnątrz. Rytmika. Celem zajęć jest kształcenie poczucia rytmu, koordynacji słuchowo-ruchowej. Najczęściej wykorzystywane przez nas techniki relaksacyjne to: relaksacja oparta na treningu autogennym wg. A. Polender oraz  technika relaksacji według Jacobsona.
  • Metoda twórczego myślenia J. Osborne - Burza mózgów. Metoda ta jest stosowana podczas rozwiązywania problemów. Wszyscy uczestnicy mają prawo zgłaszać swoje pomysły, pomysły te nie podlegają ocenie ( co jest bardzo istotne w pracy z dziećmi).Ważna jest duża ilość pomysłów, nie jest istotne, kto jest autorem pomysłów. Po zakończeniu zgłoszeń można przystąpić do oceny pomysłów pod kątem przydatności w pracy. Metoda ta  bardzo wpływa na integrację grupy, aktywizację dzieci, rozwija myślenie i pomysłowość.
  • Techniki parateatralne (drama, pantomima, teatr palcowy, teatrzyk kukiełkowy)

 

 


Proszę czekać... Proszę czekać...